Na początku XXI w. kwestie cyberbezpieczeństwa stały się jednymi z najpoważniejszych tematów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze dziesięć lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa raczkowała i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów znanych serwisów. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem internetu powinny być chronione, rozpowszechniło się stosowanie na stronach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.
Z jakiego powodu certyfikaty SSL są w dzisiejszych czasach wymagane?
Dziś większa część świadomych internautów zanim założy profil w sklepie internetowym, wprowadzi dane do formularza kontaktowego czy dokona zakupu karta kredytową, najpierw sprawdza czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się specyficzna zielona kłódka. Jeśli więc na stronie firmy, szkoły, gabinetu medycznego, ubezpieczyciela, organizacji czy nawet zwyczajnego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek informacje, powinna mieć ona założony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i przekaże za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL redukują znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz zapobiegają przekierowanie na inne, niepożądane i niebezpieczne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, zwiększa zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? Wszystko zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni jeden adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL pozwala zabezpieczyć do 100 domen i subdomen. Popularny certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, sprawdzi się w przypadku małych stron internetowych czy prywatnych blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest dedykowany dla stron korporacyjnych, organizacji pozarządowych oraz branży e-commerce.
Wdrożenie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję strony
Niedawno znaczenie certyfikatów SSL wzrosło też z innej przyczyny. Przeglądarka Chrome, która jest w tym momencie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony nie posiadające certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla internautów (w pasku adresu przeglądarki pojawia się informacja “Niezabezpieczona”). Od tego również czasu zapewnienie bezpieczeństwa informacji wprowadzanych na stronie stało się jednym z niezwykle ważnych czynników rankingowych, który jest brany pod uwagę przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na zwiększeniu szans na zdobycie dobrych pozycji przez naszą witrynę, bez znaczenia czy to witryna firmowa czy blog, założenie certyfikatu SSL wydaje się niezbędne.